سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عوامل نشاط

صفحه اختصاصی حدیث و آیات رسول اللّه صلی الله علیه و آله : ثَلاثَةٌ یَفرَحُ بِهِنَّ الجِسمُ ویَربو : الطّیبُ ، ولِباسُ اللَّیِّنِ ، وشُربُ العَسَلِ. حدیث

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : سه چیز است که بدن با آن ، شاداب و سرزنده مى شود : بوى خوش ، لباس نرم ، و خوردن عسل .

پرینت احادیث

صفحه اختصاصی حدیث و آیات عنه صلی الله علیه و آله : الطّیبُ یَسُرُّ ، وَالعَسَلُ یَسُرُّ ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ یَسُرُّ ، وَالرُّکُوبُ یَسُرُّ. حدیث

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : بوى خوش ، شاد مى کند . خوردن عسل ، شادى مى آورد . نگاه کردن به سبزه ، شادى مى آورد . سوارکارى ، شادى مى آفریند .

پرینت احادیث

صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمام علىّ علیه السلام : الطّیب نُشرَةٌ ، وَالعَسَلُ نُشرَةٌ ، وَالرُّکوبُ نُشرَةٌ ، وَالنَّظَرُ إلَى الخُضرَةِ نُشرَةٌ. حدیث

امام على علیه السلام : بوى خوش ، نشاط آور است . عسل ، نشاط آور است . سوارکارى ، نشاط آور است . نگاه کردن به سبزه ، نشاط آور است .

پرینت احادیث

صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمام الباقر علیه السلام : کانَ فی بَنی إسرائیلَ رَجُلٌ عاقِلٌ کَثیرُ المالِ وکانَ لَهُ ابنٌ یُشبِهُهُ فِی الشَّمائِلِ مِن زَوجَةٍ عَفیفَةٍ ، وَکانَ لَهُ ابنانِ مِن زَوجَةٍ غَیرِ عَفیفَةٍ ، فَلَمّا حَضَرَتهُ الوَفاةُ ، قالَ لَهُم : هذا مالی لِواحِدٍ مِنکُم . فَلَمّا تُوُفِّیَ ، قالَ الکَبیرُ : أ نَا ذلِکَ الواحِدُ .
وقالَ الأَوسَطُ : أ نَا ذلِکَ .
وقالَ الأَصغَرُ : أ نَا ذلِکَ .
فَاختَصَموا إلى قاضیهِم قالَ : لَیسَ عِندی فی أمرِکُم شَیءٌ ، اِنطَلِقوا إلى بَنی غَنّامٍ الإِخوَةِ الثَّلاثِ فَانتَهَوا إلى واحِدٍ مِنهُم فَرَأَوا شَیخاً کَبیرا .
فَقالَ لَهُم : اُدخُلوا إلى أخی فُلانٍ فَهُوَ أکبَرُ مِنّی فاسأَلوهُ .
فَدَخَلوا عَلَیهِ ، فَخَرَجَ شَیخٌ کَهلٌ ، فَقالَ : سَلوا أخِیَ الأَکبَرَ مِنّی .
فَدَخَلوا عَلَى الثّالِثِ فَإِذا هُوَ فِی المَنظَرِ أصغَرُ فَسَأَلوهُ أوَّلاً مِن حالِهِم ، ثُمَّ مُستَبیناً لَهُم فَقالَ : أمّا أخِی الَّذی رَأَیتُموهُ أوَّلاً هُوَ الأَصغَرُ وإنَّ لَهُ امرَأَةَ سَوءٍ تَسوؤُهُ وقَد صَبَرَ عَلَیها مَخافَةَ أن یُبتَلى بِبَلاءٍ لا صَبرَ لَهُ عَلَیهِ ، فَهَرَّمَتهُ ، وأمَّا الثّانی أخی فَإِنَّ عِندَهُ زَوجَةً تَسوؤُهُ وتَسُرُّهُ وهُوَ مُتَماسِکُ الشَّبابِ ، وأمّا أ نَا فَزَوجَتی تَسُرُّنی ولا تَسوؤُنی لَم یَلزَمنی مِنها مَکروهٌ قَطُّ مُنذُ صَحِبَتنی ، فَشَبابی مَعَها مُتَماسِکٌ ، وأمّا حَدیثُکُمُ الَّذی هُوَ حَدیثُ أبیکُمُ ، انطَلِقوا أوّلاً وبَعثِروا قَبرَهُ وَاستَخرِجوا عِظامَهُ وأحرِقوها ، ثُمّ عودوا لأَِقضِیَ بَینَکُم .
فَانصَرَفوا فَأَخَذَ الصَّبِیُ سَیفَ أبیهِ وأخَذَ الأَخَوانِ المَعاوِلَ فَلَمّا هَمّا بِذلِکَ ، قالَ لَهُمُ الصَّغیرُ : لا تُبَعثِروا قَبرَ أبی وأ نَا أدَعُ لَکُما حِصَّتی ، فَانصَرَفوا إلَى القاضی .
فَقَال : یُقِنعُکُما هذا ، اِیتونی بِالمالِ .
فَقالَ لِلصَّغیرِ : خُذِ المالَ فَلَو کانَا ابنَیهِ لَدَخَلَهُما مِنَ الرِّقَّةِ ، کَما دَخَلَ عَلَى الصَّغیرِ .
حدیث

امام باقر علیه السلام : در میان قوم بنى اسرائیل ، مردى خردمند و ثروتمند بود . وى را پسرى بود از همسرى پاک دامن که در شمایل ، شبیه وى بود و دو پسر داشت از همسرى غیرِ پاک دامن . چون هنگام مرگش فرا رسید ، به آنان گفت : این ثروت من ، براى یکى از شماست .
چون از دنیا رفت ، پسر بزرگ تر گفت : «آن یکى من هستم» .
پسر وسطى گفت : «آن یکى ، من هستم» .
پسر کوچک تر گفت : «آن یکى ، من هستم» .
[چون نزاع بالا گرفت ،] شکایت به قاضىِ شهر بردند . قاضى گفت : مرا در این باره ، نظرى نیست . نزد سه برادر که فرزندان چوپان اند ، بروید .
آنها نزد یکى از برادران آمدند و پیرى کهن سال را دیدند . به آنان گفت : نزد برادرم بروید . او از من بزرگ تر است . از او بپرسید . بر او وارد شدند . پیرمردى میان سال ، بیرون آمد و گفت : از برادرِ بزرگ ترم بپرسید . بر سومین برادر ، وارد شدند . او را کم سال تر یافتند . نخست ، از او خواستند شرح حالِ خودشان را بگوید و سپس به پرسش ، آنها پاسخ دهد .
او گفت : آن برادرم را که نخست دیدید ، کوچک ترین برادر است . همسرى ناسازگار داشت که به وى ، بدى مى کرد . [برادرم] بر این بدى ها صبر کرد ، مبادا به گرفتارى بزرگ تر و طاقت فرسا مبتلا شود . آن زن ، او را پیر کرد . برادر دوم ، همسرى داشت که گاهى او را مى رنجانْد و گاهى او را شاد مى کرد . لذا او در مرزِ جوانى و پیرى قرار دارد . و امّا من ، همسرم همیشه مرا شاد مى کرد و هیچ گاه مرا آزار نداد و هرگز از او بدى به من نرسید . بدین جهت ، جوانى ام با او پایدار است . و امّا مسئله شما که وصیّت پدرتان است ، نخست بروید نبش قبر کنید ، استخوان هایش را بیرون آورید و بسوزانید و نزد من برگردید ، تا میانِ شما داورى کنم .
برادران رفتند . برادر کوچک تر ، شمشیر پدر را برداشت و دو برادر دیگر ، کلنگ برداشتند . وقتى خواستند نبشِ قبر کنند ، برادر کوچک تر گفت : نبش قبر نکنید . من سهم خود را به شما وا مى گذارم .
برادران ، نزد قاضى بازگشتند . مرد گفت : این ، شما را کفایت مى کند . مال را نزد من آورید . آن گاه به برادر کوچک تر گفت که ثروت را بردارد . [سپس افزود : ]اگر آن دو فرزندان آن مرد بودند ، [به هنگام نبش قبر ،] احساس ناراحتى به آنان دست مى داد ، چنان که به فرزند کوچک تر دست داد .

پرینت احادیث

صفحه اختصاصی حدیث و آیات الإمام الصادق علیه السلام : النُشرَةُ فی عَشَرَةِ أشیاءَ: المَشیِ، وَالرُّکوبِ ، وَالاِرتِماسِ فِی الماءِ ، وَالنَّظَرِ إلَى الخُضرَةِ ، وَالأَکلِ وَالشُّربِ ، وَالنَّظَرِ إلَى المَرأَةِ الحَسناءِ ، وَالجِماعِ ، وَالسِّواکِ ، وغَسلِ الرَّأسِ بِالخَطمِیِّ فِی الحَمّامِ وغَیرِهِ ، ومُحادَثَةِ الرِّجالِ. حدیث

امام صادق علیه السلام : شادابى ، در ده چیز است : پیاده روى ، سوارکارى ، فرو رفتن در آب ، نگاه کردن به سبزه ، خوردن و آشامیدن ، نگاه کردن به زن زیبا ، حدیث هم بسترى ، مسواک کردن ، شستن سر با [گُل] خَطْمى در حمّام و جاهاى دیگر ، و گفتگو با مردان [بزرگ] .

پرینت احادیث

صفحه اختصاصی حدیث و آیات الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام : أروی أنَّهُ لَوکانَ شَیءٌ یَزیدُ فِیالبَدَنِ لَکانَ الغَمزُ یَزیدُ ، وَاللَّیِّنُ مِنَ الثِّیابِ ، وکَذلِکَ الطّیبُ ، ودُخولُ الحَمّامِ ، ولَوغُمِزَ المَیِّتُ فَعاشَ لَماأنکَرتُ ذلِکَ. حدیث

الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام : روایت مى کنم اگر چیزى بر توانمندى بدن بیفزاید ، مشت و مال چنین است ، و نیز لباس نرم ، بوى خوش و رفتن به حمّام . اگر مُرده مُشت و مال داده شد و زنده گشت ، آن را انکار نمى کنم .


+ نوشته شـــده در دوشنبه 93 اسفند 25ساعــت ساعت 8:25 صبح تــوسط سعید جندالمهدی | نظر بدهید
عوامل کاهش فشار قبر

به طور کلی ? کارهای نیک ? نقش به سزایی در آرامش روح در عالم برزخ ? و رهایی از فشار قبر دارد ? ولی مطابق روایات ? بعضی از اعمال در این راستا ? نقش بیشتری دارند ? در این جا به این موارد توجه کنید :


1 - نماز شب : امام رضا (ع) فرمودند : « کسی که نماز شب بخواند ? و در قنوت نماز « وِتْر » هفتاد بار استغفار کند « اُجِیرَ مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ » : « از عذاب قبر ? پناه داده می شود »1
2 - به طور کامل و صحیح انجام دادن رکوع : امام باقر (ع) فرمودند : « کسی که رکوع نمازش را کامل انجام دهد ? وحشت قبر به او نمی رسد . »2
3 - صدقه دادن : رسول اکرم (ص) فرمودند : « بر میت ساعتی سخت تر از شب اول قبر نیست ? پس رحم نمایید به مردگان خود با صدقه دادن . »
4 - نماز وحشت خواندن برای مرده : ( به طور مفصل به این موضوع می پردازیم )
5 - حج : امام صادق (ع) فرمودند : « کسی که چهار بار ?حج انجام دهد ? هرگز فشار قبر به او نرسد . »3
6 - مردن در جمعه : مردن بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ? موجب رفع فشار قبر می گردد ? و طبق بعضی روایات ? امام صادق (ع) فرمودن : « کسی که در روز جمعه بمیرد برای او برات آزادی از فشار قبر مقرّر می شود . »4
7 - نهادن دو چوب تر همراه میت : مستحب موکد است ? دو چوب تر و تازه ( دو شاخه درخت را بگیرند و برگهایش را از آن جدا نمایند ? هر یک از آن به اندازه یک ذراع یعنی از آرنج تا سر انگشتان باشد و اگر کوتاهتر باشد هم مانعی ندارد .) یکی از آن دو چوب را در جانب راست از گلوگاه تا هر جا که رسید چسبیده به بدن بگذارند ? و دیگری را در جانب چپ ? روی پیراهن زیر روپوش به همان ترتیب بگذارند ? و ظاهر این است که هر گونه بگذارند ایرادی ندارد. و مستحب است ? این دو چوب تازه از درخت خرما باشد ? اگر نبود از درخت سدر ? و اگر نبود از درخت بید ? و اگر نبود از درخت انار ? و اگر نبود ? هرگونه چوب تر و تازه ? کافی است . و مستحب است ? نام میت و اینکه او به یکتایی خدا و رسالت محمد (ص) و امامت امامان (ع) گاهی می دهد ? در آن دو چوب نوشته شود . زراره می گوید : به امام باقر (ع) عرض کردم : « چرا چوب تازه همراه میت قرار داده می شود ؟ » فرمودند : « زیرا همین دو چوب تازه ? عذاب و حساب قبر را تا مدتی که خشک نشده اند ? دور می کند .» سپس در پایان فرمودند : « به خواست خدا ? پس از آنکه آن دو چوب خشک شدند ? غذاب و حساب قبر به سراغ میت نمی رود .»6
نظیر این سوال ? از امام صادق (ع) شد ? و آن حضرت همان جواب فوق را داد.7
روایت شده که : « رسول خدا (ص) از کنار قبری عبور کرد و دریافت که صاحبش را غذاب می کنند ? چوب تازه ای خواست و آن را دو نصف کرد ? یکی از آنها را در ناحیه ی بالای سر قبر ? و دیگری را در ناحیه ی پا بر قبر او فرو کرد و فرمودند : تا هنگامی که این دو چوب تازه اند ? عذاب او کاهش می یابد . »8
در روایت دیگر آمده : « حضرت آدم (ع) وصیت کرد که دو چوب تازه ? در میان کفنش بگذارند تا اُنس داشته باشد این سنت بین پیامبران ? معمول بود و در زمان جاهلیت ? ترک شد ? پیامبر اسلام (ص) دوباره آن را زنده کرد . »9
8 - ریختن آب ? روی قبر : مستحب است ? پس از آنکه میت به خاک سپرده شد ? شخصی رو به قبله بایستد و از ناحیه ی بالای سر میت تا روبروی  پای او آب بپاشد و سپس از آنجا تا بالای سر او بپاشد و اگر آب زیاد آمد ? به وسط قبربپاشد ? چنان که این مطلب از امام کاظم (ع) نقل شده است .10 بعید نیست که پاشیدن آب ? بر روی قبر تا 40 روز یا 40 ماه ? مستحب است .11پیامبر (ص) دستور می داد ? روی قبر ? آب بپاشیدند . و این سنت در زمان رسول خدا ? عمل می شد . 12 محدّث قمی (رحمة الله ) می گوید : « پاشیدن آب ? روی قبر در هر وقت ? نیکو است . » 13 امام صادق (ع) درباره پاشیدن آب بر روی قبر فرمودند : « تا وقتی که رطوبت آب روی خاک قبر است ? عذاب قبر از میت دور می گردد. » 14 لازم به ذکر است که : مردم به این کار استحابی ? خوب عمل می کنند ? چون هر عصر پنجشنبه که به زیارت اهل قبور می روند سنگ قبر و حتی تمام روی قبر را با آب یا گلاب می شویند.
9 - خواندن بعضی از سوره های قرآن : امام علی (ع) فرمودند : « کسی که هر جمعه ? سوره ی نساء را بخواند ? از فشار قبر در امان باشد . » 15 امام صادق (ع) فرمودند : « سوره ی یاسین ? قلب قرآن است ? هرکس آن را قبل از غروب بخواند از فشار قبر ? ایمن باشد . » 16 همچنین کسی که به خواندن سوره ی « زُخْرف » مداومت کند ? خداوند او را در قبرش ? از فشار قبر و جانوران زمین ? ایمن گرداند . 17 پیامبر (ص) فرمودند : « کسی که هنگام خواب ? سوره ی تکاثر را بخواند ? از سختی قبر ایمن گردد . » 18 امام صادق (ع)  فرمودند : « کسی که سوره ی  ((ن وَ الْقَلَم)) را در نماز واجب یا نافله بخواند ? او را از فشار قبر ? پناه دهد . » 19 و خواندن بعضی از دعاها نیز دارای این اثر خواهد بود که در کتابهای دعا ذکر شده است .20
10 - آن که در هر روزی ده مرتبه « اَعْدَدْتُ لِکُلِّ هَوْلٍ لا اِلهَ الّا الله » تا آخر بخواند که در سفینة البحار ? ماده فبر موجود است . هرکس این دعا را بخواند حق تعالی چهار هزار گناه کبیره او را بیامرزد و از سنکرات مرگ و فشار قبر و صد هزار هول قیامت نجات دهد و از شر شیطان و لشکرهای او محفوظ گردد و غم و اندوهش زایل شود .
11 - آنکه دفن شود در نجف الاشرف و کربلا ? زیرا که از خواصّ آن تربت شریف آن است که ساقط می شود عذاب قبر و حساب منکر و نکیر از کسی که در آن مدفون شود .21
12 - آنکه روز اول رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید ? تا محفوظ بماند از فتنه ی قبر و عذاب روز قیامت . و در شب اول رجب بعد از نماز مغرب بیست رکعت به حمد و توحید خواندن برای رفع عذاب قبر نافع است .22
13 - آنکه چهار روز از ماه رجب روزه بگیرد23  و همچنین روزه گرفتن دوازده روز از شعبان .24
14- از چیزهایی که باعث نجات از عذاب قبر است خواندن سوره ی « تَبارَکَ الْمُلک » بالای قبر میت است ? چنان که قطب راوندی از ابن عباس نقل کرده که : مردی رو به روی قبری خیمه ای زد و ندانست که آن قبر است و سوره ی « تَبارَکَ الْمُلک »را خواند ? پس شنید صیحه زننده ای را که گفت : این سوره نجات دهنده است. این مطلب را به حضرت رسول (ص) کرد . آن حضرت فرمودند : آن سوره نجات دهنده است از عذاب قبر . 25 شیخ کلینی از حضرت امام محمد باقر (ع) روایت کرده که فرمودند : « سوره ی ملک ? مانعه است ? یعنی منع می کند از عذاب قبر .26
15 - از « دعوات رواندی » نقل شده که حضرت روسل (ص) فرمودند : وقتی جنازه ای دفن شد هر که نزد قبر او سه مرتبه بگوید : « اَللّهُمَّ اِنّی اَسْاَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَنْ لا تُعَذِّبَ هذا الْمَیِّتَ » حق تعالی غذاب را از او بردارد تا روزی که در صور دمیده شود .27
16 - شیخ طوسی در « مصباح المتهجّد » از حضرت رسول (ص) روایت کرده که هر که در شب جمعه دو رکعت نماز بخواند ? در هر رکعت حمد و پانرده مرتبه « اذّا زلزلت » ? حق تعالی او را از عذاب قبر و از هول های روز قیامت ایمن گرداند.28
17 - و نیز از برای عذاب قبر نافع است ? سی رکعت نماز خواندن در شب نیمه ی رجب که در هر رکعت یک مرتبه حمد و ده مرتبه توحید.29  و همچنین در شب شانزدهم و شب هفدهم رجب .30 و نیز در شب اول شعبان صد رکعت نماز بخواند به حمد و توحید چون از نماز فارغ شود پنجاه مرتبه « توحید » بخواند . و در شب بیستو چهارم شعبان دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت حمد یک مرتبه و « اذا جاءَ نَصْرُ اللهِ » ده مرتبه. و در روز نیمه ی رجب نیز پنجاه رکعت نماز به حمد و توحید و فلق و ناس وارد است که برای رفع عذاب قبر نافع است. همچنین در شب عاشورا .
18 - شهادت در راه خدا : امام صادق (ع) می فرمایند : «شهیدان همان ضربه ای را که در راه خدا خورده اند برای ایشان کافی است .»31

1) بحار - ج87 - ص161     2) همان- ج85 -ص107      3) خصال صدوق - ج1 - ص146 ? بحار ج 99 - ص20
4) المحاسن البرقی - ص60 ? بحار - ج6 - ص130        5) عروة الوثقی - ص133 ? فروع کافی - ج3 - ص 151 تا 153
6) فروع کافی - ج3 - ص152         7) همان ? ص153        8) عروة الوثقی - ص133      9 ) همان مدرک
10) فروع کافی - ج3 - ص199     11) عروة الوثقی - ص144      12)فروع کافی- ج3 - ص200 ? علل الشرایع- ص307
13)سفینة البحار -ج2 -ص397     14)فروع کافی -ج3 -ص200      15) ثواب الاعمال- ص 235     16) همان - ص250
17) ثواب الاعمال - ص243         18) سفینة البحار - ماده قبر         19) همان     20) برزخ در چند قدمی ما - ص 125
21) ارشاد القلوب - ج2 -ص347     22)اقبال الاعمال - ص 120     23) اقبال الاعمال - ص129
24) امالی شیخ صدوق - ص 76 - مجلس هفتم - حدیث 43
25)مستدرک الوسائل - ج1 -ص 301  ? بحارالانوار - ج 82 - ص 64        26) کافی - ج2 - ص 633
27)سفینة البحار - ج4 -ذیل کلمه «قبر»      28) مصباح المتهجّد -ص 260 - چاپ بیروت
29) اقبال الاعمال - ص157 - چاپ بیروت         30) همان ماخذ - ص 170 و 171
31) سفینة البحار - ماده قبر  ? منازل الاخره - ص38   ? مستدرک - ج1 -ص340  ? بحار- ج6 -باب قبر


+ نوشته شـــده در دوشنبه 93 اسفند 25ساعــت ساعت 8:23 صبح تــوسط سعید جندالمهدی | نظر بدهید